maandag 3 maart 2014

Sociale acceptatie meeroudergezinnen

Als homoman heb je wel eens te maken met mensen die wat minder tolerant tegenover homoseksualiteit staan. Binnen mijn directe omgeving is hier uiteraard geen spraken van. Ik kan gelukkig de mensen om mij heen kiezen en er is wat mij betreft geen ruimte voor minder ruimdenkende mensen. Ook je directe woonomgeving kan je hier vaak op uitzoeken. Wij hebben het geluk te wonen in een veelzijdige en veilige buurt waar we prima onszelf kunnen zijn en prettig contact met onze buren hebben. Een samenwonend homo of lesbisch koppel in de buurt is voor vele Nederlanders dan ook geen vreemd  fenomeen meer.

Een vrij nieuwe ontwikkeling is een gezin met een niet-traditionele samenstelling zoals een meeroudergezin of een bewust eenoudergezin. Waar men in Nederland vaak vindt overal een mening over te moeten hebben, is welzijn van een kind uit een gezin van een niet traditionele vader/ moeder samenstelling vaak onderwerp van discussie. Een veel voorkomende stelling is dat een kind een vader én een moeder nodig heeft. Het kind zal gepest worden, het is ethisch niet verantwoord of simpelweg 'homo's en lesbiennes mógen geen kinderen krijgen', punt.

In mijn ervaring zijn dit veelal primaire reacties op een maatschappelijk gevoelig onderwerp. Uitspraken zijn vaak ondoordacht en slecht onderbouwd. In mijn werk als voorlichter spreek ik vaak over seksuele diversiteit en komt het onderwerp kinderen regelmatig aan de orde. Vaak is zo'n voorlichting pas het moment dat iemand er echt over nadenkt en een ongenuanceerd denkbeeld over niet-traditionele gezinnen wordt vaak herzien.

'Een kind heeft een vader én een moeder nodig'
Een vrij brede stelling die regelmatig voorbij komt. Ik stel vaak als wedervraag wat iemand hier nou precies mee bedoelt: "Iemand die de was doet en iemand die het vuilnis buiten zet? Iemand die zorgelijk is en iemand die streng is? Of iemand die mee naar ballet gaat en iemand die mee naar voetbal gaat?" Om sommige mensen uit een illusie te helpen vertel ik dat in een huishouden met twee mannen de was toch ook echt
gedaan wordt en mijn moeder vroeger ook meeging naar voetbal.

Modern Family: een niet alledaagse familie
Vaak wordt er uiteraard gerefereerd naar rolmodellen. Jongens hebben de aanwezigheid van een vader nodig en meisjes moeten met "meisjes problemen" bij hun moeder terecht kunnen. Ik denk zelf liever in oplossingen dan problemen. Ik ben er van overtuigd dat homoseksuele stellen, maar ook alleenstaande vaders of moeders prima in staat zijn de rollen als ouder op zich te nemen en eventuele mannelijke of vrouwelijke ondersteuning ook vanuit de omgeving kan komen. Familie en vrienden kunnen hierbij ook altijd nog een helpende hand bieden. Komt het uiteindelijk allemaal niet neer op de liefdevolle omgeving waar een kind in groeit?

'Een kind van homoseksuele ouders wordt (meer) gepest'
Ik zeg er bewust bij 'meer'. Zoals veel mensen is iedereen waarschijnlijk wel eens in grotere of kleinere mate gepest. Misschien was jij zelf vroeger de pester! Dit blijft een moeilijke kwestie: Natuurlijk wil je je kind behoeden van al het kwaad in de wereld! Ik denk alleen dat het uit de weg gaan van zo'n mogelijk scenario en dus maar geen kind krijgen niet de juiste manier is. Een kind kiest er uiteraard niet voor om twee vaders of twee moeders te hebben. Aan de andere kant kiest een kind er ook niet voor om flaporen te krijgen of een brilletje te dragen. Je kunt helaas niet ten alle tijden bij je kind zijn en het in bescherming nemen. Je kan het kind er wél zoveel mogelijk voor behoeden en het er weerbaar voor maken.

Dappere kinderen staan op tegen pesten
Homoseksuele ouders zijn ouders die veelal bewust nadenken over de invulling van hun ouderschap en de gevolgen voor het kind. Niet om te generaliseren, maar dit is niet altijd het geval in sommige traditionele gezinnen. Er met het kind en de omgeving en met name de ouders over praten is, hoop ik, de oplossing. Maar persoonlijk vind ik dat álle ouders hun kind op mogelijk pesten moet voorbereiden en niet alleen de niet-traditionele ouders.


Onderzoek meeroudergezinnen
De Universiteit van Amsterdam heeft in 2009 onderzoek naar meerouderschap gedaan. Het onderzoek was gericht op de praktische elementen van deze nog vrij onbekende vorm van ouderschap, maar ook het gevoel  wat het met zich meebrengt bij de ouders (in spé). Wat blijkt? Homoseksuele vaders voelen zich minder geschikt voor het vaderschap. Dit komt niet omdat ze zichzelf slechtere vaders vinden, maar omdat ze hogere eisen stellen aan hun rol als opvoeder ten opzichten van heterovaders. Kortom, homomannen leggen de lat voor opvoeding weer een stukje hoger.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten